T-splitsing 

Een voorbeeld van een veel voorkomende T-splitsing staat hiernaast afgebeeld. Wanneer op een T-splitsing de doorgaande weg voorrangsweg is, dan is het vaak lastig om vanuit de zijtak de doorgaande weg op te rijden vanwege de hoge snelheid op de doorgaande weg. Het linksaf buigend verkeer op de doorgaande weg moet wachten op verkeer uit tegenovergestelde richting. Het verkeer dat van de zijtak linksaf de doorgaande weg op wil rijden moet wachten op verkeer van links én van rechts.  Dit maakt het lastig om over te steken en bij drukte leidt dit tot wachtrijen.

 

 

 

 

Turbo T-splitsing

De doorstroming van het verkeer kan worden verbeterd met behulp van de turbo T-splitsing waarvan hiernaast een voorbeeld staat afgebeeld. Het principe is afgeleid van de rotonde. Het verkeer dat zich op de driehoek bevindt heeft voorrang op het verkeer dat de driehoek wil oprijden. De snelheid wordt afgeremd, waardoor een veiliger situatie ontstaat. Het verkeer van de zijtak moet voorrang verlenen aan het verkeer oost - west, maar heeft voorrang op het verkeer vanuit west. Het oprijden van de doorgaande weg is daardoor eenvoudiger en veiliger. Het linksaf buigend verkeer krijgt voorrang van het doorgaande verkeer uit tegenovergestelde richting, waardoor het eenvoudiger is om af te slaan. 

Een simulatie van het vergelijk tussen de T-splitsing en de Turbo T-splitsing wordt getoond in de volgende video:

Simulatie verschil T-splitsing en Turbo T-splitsing 

De video bestaat uit 3 delen. Het eerste deel toont het ontstaan van een file op de T-spliting. Het tweede deel toont dat op de Turbo T-splitsing geen file ontstaat bij eenzelfde verkeersaanbod. In het derde deel staan de filmpjes boven elkaar om te laten zien dat het verkeersaanbod precies gelijk is.  

 

Voor het model van Turbo T-splitsing is modelbescherming verkregen. Het gemeenschapsmodel staat ingeschreven onder nummer 008146922-0001 bij EUIPO, het bureau voor intellectueel eigendom van de Europese unie. 

Naar de licentievoorwaarden kunt u informeren bij ir. Jekele H. Raukema; tel 0031 621591246 of e-mail info@raukema.nl

 


 

T-splitsing

 

Turbo T-splitsing